Vivek and or Vikas
As a matter of fact both Vivek and vikas are the essential twin requirements in a sadhak for his progress in the vertical direction. If either is lacking, off-take is out or question. If either is achieved, refinement may take place but off-take may not be possible. if one birth’s sadhana alone is considered and that too without external aid.
Vivek in a wider sense means the power to differentiate between the visible world and the invisible ‘Atma’. One may achieve this power and may have to his credit something positive. But this itself will not reach the sadhak to the ultimate goal.
The word vikæs carries a very wide meaning and anything you imagine gets itself æssimilated or merged in it but the definition still remains incomplete. In other words complete vikæs means complete refinement. Once this stage is reached, nothing remains to be achieved and ‘Parambrahma’ stage is reached. Moreover if vikas is an aim, it brings along with it a sense of dynamism in the sadhak, ao essential feature for self evoiution.
If efforts in the right direction are made for vikæs and as the sadhak progresses it will be possible for him to achieve vivek. as Vivek in itself is a part of vikas.
Vivek may be achieved in absence of the isadguru’. An essential factor might be a ‘full sense of determination’.
Vikas is a heavenly matter difficult to achieve. It not only requires hard determination but a correct guidance if the kadhak is to achieve the results in shorter time. This is possible only under the focus and blessings of the perfect master, the ‘sadguru’.
In my own humble way of thinking, I therefore feel that vikas first and yikæs last, vikms and only vikas should be the aim of life and vikas the master guide.
विवेक और, या विकास
सच तो यह है कि साधक की उर्ध्वमुखी उन्नति के लिए विवेक और विकास दोनों की आवश्यकता होती है । दोनों में से एक का अभाव हो तो ‘उड़ान’ (ऊपर उठना) का प्रश्न ही नहीं उठता । दोनों में से एक को पा लिया तो शायद परिष्कार (refinement) तो होगा परंतु ‘उड़ान’ नहीं होगी, एक जन्म की साधना में बिना किसी बाह्य सहायता के शायद इतनी (एक को पाने की) उपलब्धि हो सकती है ।
स्थूल रूप में विवेक का अर्थ दृश्य जगत और अदृश्य आत्मा के मध्य भेद कर पाने की शक्ति है। हम इस शक्ति को पाकर अपने खाते में एक सकारात्मक उपलब्धि जमा कर सकते है परंतु केवल यही साधक को उसके अंतिम ध्येय तक नहीं पहुँचाती ।
विकास शब्द का अर्थ अधिक गहन है आपकी सारी कल्पनाएँ उसमें समा जाएँगी, विलीन हो जाएँगी परंतु फिर भी उसकी व्याख्या अपूर्ण ही रहेगी । दूसरे शब्दों में पूर्ण विकास अर्थात् पूर्ण परिष्कार है । एक बार इस अवस्था तक पहुँचने के उपरांत कुछ भी हासिल करना शेष नहीं रहता, यह परब्रह्म अवस्था की प्राप्ति है । अस्तु, यदि विकास ध्येय है तो वह अपने साथ साधक को ऐसी उर्जात्मक अनुभूति देगा, जो आत्मोन्नति का आवश्यक अंग है । यदि विकास के प्रयत्नों की दिशा सही हो तो जैसे जैसे साधक उन्नति करेगा वैसे वैसे उसे विवेक प्राप्त होता जाएगा क्योंकि विवेक अपने आपमें विकास का एक भाग है ।
विवेक ‘सद्गुरु’ के न होने पर भी उपलब्ध किया जा सकता है, जरूरी है दृढ़ निश्चय। विकास दैवी विषय है और उसकी प्राप्ति कठिन है । इसके लिए दृढ़ निश्चय तो जरूरी है ही परंतु अल्पावधि में इसकी उपलब्धि हेतु सही मार्गदर्शन भी चाहिए। श्रीसद्गुरू (perfect master) के एकांतिक केंद्रस्थ मार्गदर्शन और आशीर्वाद से ही यह संभव है ।
मेरी नम्र सोच के अनुसार, मैं यह अनुभव करता हूँ कि विकास प्रथम और तदुपरांत विवेक हो, विकास और केवल मात्र विकास ही जीवन का लक्ष्य होना चाहिए और विकास ही सद्गुरु- मार्गदर्शक (master guide)